pijn behandeling

Spierpijn behandeling          Triggerpoints

Pijn is een signaal om je te waarschuwen, tot hier en niet verder !  Maar de ene spierpijn is de andere niet. Het is een verzamelnaam voor aandoeningen die pijn in een spier(bundel) veroorzaken, maar veel verschillende oorzaken kan hebben. De meest onschuldige is de spierpijn die je krijgt na een fysieke inspanning die je niet (meer) gewend bent. Denk aan een plotseling potje voetbal, een verhuizing, verbouwing, schuren of schilderen. Als je hier spierpijn aan overhoudt, is dat een teken dat je te veel van je lichaam hebt gevraagd.Vaak krijg je die spierpijn binnen een dag na de inspanning. Afhankelijk van de ernst duurt het ongeveer net zo lang tot je je weer beter kunt bewegen.

Maar ......als de spierpijn aanhoudt en er sprake is van afgeleide pijn kunnen er door langdurige  overbelasting  of verkeerde belasting  triggerpoints (zgn knoopjes) in de spieren ontstaan.

De pijn die wordt veroorzaakt door triggerpoints kan uiteenlopen van een vage zeurende pijn tot een pijn die zo heftig is dat je niet goed meer kunt functioneren.Triggerpoints kunnen ook stijfheid veroorzaken , bijvoorbeeld in je nek,rug of schouders.

Deze klachten behandel ik met de Triggerpoint Therapie.

TRIGGERPOINT THERAPIE

een speciale effectieve therapie bij  spierpijn of bewegingsklachten .

Triggerpoints zijn lokale verkrampingen in een spiervezel. Het is een gevoelig plekje (spierknoop) dat heftig pijn doet als  erop wordt gedrukt. Triggerpoints verkorten de spier en dit kan pijn en stijfheid veroorzaken , de spier kan niet goed op lengte komen en dat beperkt de bewegingsvrijheid van het lichaamsdeel.

Bijzonder is dat een triggerpoint ook een afgeleide pijn kan geven naar een andere plek op je lichaam. Zoals  op bovenstaand plaatje links te zien is kan triggerpoint 1 vanuit je nek.......o.a. pijn op je schouderblad geven en  kunnen de triggerpoints 2  en 3 in je nek ..... hoofdpijn veroorzaken.  Vaak zijn er meerdere triggerpoints te vinden die de oorzaak zijn van je pijnklachten. !

Triggerpoints ontstaan o.a door stress- overbelasting-trauma's-verkeerde werkhouding- herhaaldelijke bewegingen uitvoeren- operaties enz. De triggerpoints kunnen in bijna alle lichaamspieren  voorkomen.  Ook bij al lang bestaande pijnklachten zie je binnen korte tijd verbetering met deze therapie.( bijv. tennisarm ,schouder/nekklachten).

Soms zijn meerdere behandelingen nodig om je klachten te verminderen of geheel te verhelpen. Bij mijn behandeling krijg je adviezen mee over hoe je jezelf thuis verder  kunt behandelen.

Ik behandel Triggerpoints volgens de methodiek van Claire en Amber Davies.

VOETREFLEX -Behandeling

Voeten vormen het fundament van je lichaam. Reflexologie is geschikt voor iedereen, met of zonder klacht(en). Het heft weer in eigen handen nemen en via je voeten weer terug in balans!

Een gezond menselijk lichaam is een schitterende machine, waarvan elk onderdeel perfect functioneert. Het wordt in evenwicht gehouden door een uitgebreid stelsel van klieren, organen , spieren, zenuwen enzovoorts. Functioneert een van deze onderdelen niet , dan is het gevolg overal in het lichaam merkbaar en ben je uit evenwicht. Dat is de basis van reflexologie.

Reflexologie werkt met reflexgebieden op de beide voeten die via de zenuwen in verbinding staan met alle klieren, organen en andere delen van het lichaam.

Hierbij wordt  met duim en vingers gewerkt op specifieke reflexpunten en dat geeft verlichting van stress en spanning ,verbetering van doorbloeding en heft blokkades in het zenuwstelsel op.

Klachten en symptomen kunnen minder worden of zelfs verdwijnen. Een reflexzone behandeling kan dus niet een klacht genezen. Wel kan het zelf-herstellende vermogen van het lichaam worden geactiveerd, zodat het lichaam weer zijn eigen natuurlijke balans (homeostase) gaat zoeken en terug vinden.

Klantreactie: " De laatste keer heb ik eerst weer een voetreflexologie-behandeling gehad omdat ik last heb van obstipatie.  Deze heeft geresulteerd in verminderde klachten. Positief dus !! "

Voor een goed resultaat kunnen meerdere behandelingen nodig zijn.

MANUELE LYMFEDRAINAGE

Manuele lymfedrainage bestaat uit hele zachte handgrepen met een heel groot effect, deze stimuleren het lymfestelsel om vocht op te nemen en af te voeren. Er wordt hierbij gebruikgemaakt van milde pompende bewegingen en zachte spiraalvormige druk. De methode is ontwikkeld in 1932 door de Deense bioloog Dr. Emil Vodder en zijn echtgenote Estrid Vodder. Uniek aan deze methode is dat Vodder niet alleen aandacht had voor de drainerende functie, maar vooral ook voor de reinigende en voedende werking van het lymfevocht. Het gaat hierbij steeds om een milde behandeling, die op het hele lichaam kan worden toegepast. De belangrijkste doelen van deze behandeling zijn:

Waarvoor kan manuele lymfedrainage ingezet worden?

Manuele lymfedrainage ondersteunt de natuurlijke werking van het lymfestelsel, bijvoorbeeld wanneer deze werking niet optimaal is als gevolg van stress, ziekte of een ongeluk. De afvoer van het teveel aan vocht wordt dan op manuele wijze bevorderd. Manuele lymfedrainage kan ingezet worden bij het verminderen van de volgende klachten:

Voor een goed resultaat kunnen meerdere behandelingen nodig zijn.

Shiatsu namikoshi                    massage therapie

Shiatsu betekent letterlijk "druk met de vingers". Het is een oosterse manuele therapie die zijn oorsprong heeft in Japan en bestaat uit het toepassen van druk alleen met gebruik van duimen, vingers en handpalmen op specifieke punten op het lichaam.Deze punten zijn te beschouwen als spanningspunten die corresponderen met spieren, botten, bloedvaten, zenuwen, lymfevaten en endocriene klieren. Druktoepassing op deze punten stimuleert niet alleen de huid en verlicht spierstijfheid, maar reguleert eveneens het zenuwstelsel, bevordert de spijsvertering en stimuleert de bloed- en lymfecirculatie en activeert daarmee het zelfherstellend vermogen van het lichaam.

Als we een tinteling, stijfheid of pijn voelen, is onze instinctieve reactie wrijven of drukken op de plek waar we last hebben. Zelfs deze simpele handeling stimuleert in zekere mate het natuurlijk functioneren van de diverse lichaamsystemen. Als we deze handelingen systematisch toepassen, activeren we de natuurlijke zelfhelende lichaamskracht en herstellen we de conditie van het probleemgebied  De therapie wordt wereldwijd gebruikt en is officieel erkend door het Japanse ministerie van gezondheid.

In mijn praktijk pas ik deze methode toe op de nek en schouders.

Tags:

massage Steenwijkerwold,massage Steenwijk,massage Oldemarkt ,massage Ossenzijl,massage Wolvega,massage Giethoorn,massage Dwarsgracht,massage Wetering,massage de Blesse,massage Kalenberg,massage Paasloo,massage Blokzijl,massage Eesveen,massage Nijensleek,massage Frederiksoord, massage Havelte. ontspanningsmassage,Shiatsu massage, hotstone massage, rugmassage, nekmassage,schoudermassage, voetmassage,manuele lymfedrainage,zwangerschapsmassage,triggerpointmassage,lomi lomi massage,chi nei tsang buikmassage,wellnessmassage,reiki met massage, bindweefselmassage,aromatouchmassage.